All Good Clean Records

Kaffebar, vinylspinneri, label og nettbutikk.

Et prosjekt med en noe snodig historie. Jeg fikk aldri oppdraget fra All Good Clean Records, men presenterte et logoforslag jeg uoppfordra hadde sysla med selv, til innehaver, Jakob. Det falt i smak, og ble deretter tatt i bruk som logo for det daværende rykende ferske plateselskapet.
Samarbeidet mellom Formgiveriet og Vinylspinneriet var også noe som ga mersmak for begge parter, og i dag styrer jeg den grafiske avdelinga av plateselskapet. En avdeling bestående av meg alene.

All Good Clean Records, logo All Good Clean Records, logo

I løpet av sitt liv, går de fleste LP-er, EP-er og singler gjennom noen omganger med gjenbruk. Nye lyttere opplever gjerne musikken – uhyre subjektiv som den er – på en annen måte enn tidligere eiere. Den typografiske løsningen i logoen gjenspeiler dette, med gjenbruk av bokstaven «a».

Illustrasjonen i logoen, spiller på et gammel symbol for Stereo-lyd. Den som finnes blant annet på gamle Mercury label-er. Øyet kan også – om man legger til littegrann godvilje – leses som en kaffebønne. Kaffebar, vinylspinneri og plateselskap.

Sharewax Red, Red Lama

For All Good Clean Records første utgivelse, en split single med det danske psych-bandet Red Lama, og Trondheimsbaserte Red Mountains, et stoner/psych/doom-band.

«Sennepsnautet, som han er døpt, fikk gleden av å representere bandene, i tillegg til rødkålen i bakgrunnen

Sharewax Red, Red Mountains

Et par-tre utgivelser ut i AGCRs levetid, laget jeg også label-er, som brukes på de aller fleste utgivelser. Målet med labels-ene var og virkelig ta nytte av det fysiske formatet. LP-er snurrer, og disse labels-ene er konstruert rundt spindlen på platespilleren. Den enkleste måten å lese dem på, er å legge plata nedpå spilleren, og snurre den rundt.

AGCR, A-side AGCR, B-side